Poradnik wędkarski

 
 

Ryby najczęściej jadane w Polsce

Ryby najczęściej jadane w Polsce
Ryby najczęściej jadane w Polsce

 W wielu rejonach kuli ziemskiej ryby stanowią główny element diety. Cenione są za smak i wyjątkową wartość odżywczą. W Polsce niestety często ich nie doceniamy i pomijamy w naszym codziennym jadłospisie. Mimo zaleceń dietetyków, mówiących o spożywaniu ryb przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, wciąż zjadamy ich za mało. Wybierane są znacznie rzadziej niż mięso zwierząt rzeźnych czy drób. Zdarza się, że niektórzy przypominają sobie o nich jedynie w wigilię. Dlaczego tak rzadko sięgamy po ryby? Może wynika to z braku pomysłu na ich przyrządzenie, a może z trudności w ich oczyszczaniu i filetowaniu? A przecież mięso ryb jest bogatym źródłem wielu cennych składników odżywczych, dlatego powinno częściej pojawiać się na naszych talerzach.



Ryby, o których tak często zapominamy, stanowią niezastąpione źródło łatwo przyswajalnego białka. Jego zawartość kształtuje się na poziomie 16-20%. Większość gatunków jest lekkostrawna. Ryby chude dostarczają w 100 gramach jedynie od 60 do 115 kcal, dlatego warto je jeść podczas odchudzania. Mięso ryb zawiera ważne dla zdrowia pierwiastki, takie jak: fosfor, cynk, selen, jod, potas, wapń i magnez oraz cenne witaminy z grupy B, witaminę A i D.

Do najpopularniejszych ryb w Polsce należą: łosoś, makrela, tuńczyk, śledź, panga, dorsz, halibut i mintaj. Z ryb, które żyją w polskich rzekach i jeziorach najczęściej wybieramy szczupaka i okonia. Niezależnie od gatunku, każda ryba jest bardzo dobrym źródłem kawasów tłuszczowych omega 3, łatwo przyswajalnego białka i witamin.

W Polsce częściej jadamy ryby morskie niż rodzime, takie jak szczupaki czy okonie. Warto sięgać po różne gatunki, gdyż każdy z nich ma odmienną wartość odżywczą i naturalnie różni się smakiem i aromatem. Na rynku dostępne są także liczne przetwory rybne w różnych sosach. Jednak ze względu na zastosowane procesy utrwalające, mięso takich ryb pozbawione jest w części witamin i składników mineralnych.

Łosoś odznacza się dużą zawartością kwasów tłuszczowych omega-3, ale jest przy tym rybą bardzo tłustą. Zawiera znaczne ilości nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Dodatkowo jest bogaty w witaminy, takie jak: witamina A, B, D i E oraz jod i potas. Mięso z łososia doskonale nadaje się do smażenia, wędzenia i grillowania. Wykorzystuje się je do przyrządzania wielu sałatek, koreczków oraz sushi. Łosoś wędzony jest idealnym daniem na przyjęcia i rauty, często uważa się go za symbol luksusu. Na rynku dostępne są ryby zarówno hodowlane, jak i żyjące dziko.

Makrela również należy do ryb tłustych, zawiera znaczne ilości kwasów z rodziny omega-3 i selen, który wspomaga naszą odporność. Mięso makreli ma kolor lekko czerwonawy. Ryba odznacza się dosyć intensywnym zapachem, którego można się pozbyć mocząc rybę w mleku z pieprzem przez około dwie godziny. Rybę możemy smażyć, grillować i wędzić. Z makreli wędzonej przygotowuje się pyszne pasty kanapkowe.

Tuńczyk jest tłustą rybą morską, dostarczającą dużych ilości kwasów omega-3. Mięso tej ryby jest bogate w witaminy A, D i PP. Tuńczyk najlepiej smakuje zapiekany na ruszcie, ale po dokładnym oczyszczeniu i umyciu może być także spożywany na surowo jako składnik sushi. Mięso z tuńczyka wykorzystuje się również jako dodatek do różnych sałatek. Ze względu na osiągane rozmiary i długość życia, w mięsie tuńczyka stwierdza się czasem duże ilości trujących dioksan oraz związków rtęci.
Śledź zawiera znaczne ilości tłuszczu, z czego duży procent stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a wśród nich kwasy z rodziny omega-3. Dodatkowo gatunek ten jest cennym źródłem witamin z grupy B, witaminy D i E oraz wapnia, fosforu, selenu i potasu. W Polsce śledzie najczęściej poddaje się marynowaniu, rzadziej spożywa się je w formie smażonej lub grillowanej. Mięso tej ryby możemy przyrządzać na różne sposoby, choćby wykorzystując je do sałatek. Śledzie stanowią jedną z 12 tradycyjnych potraw na wigilijnym stole.

Panga to ryba słodkowodna, którą do Polski importuje się z Azji. Panga jest bardzo popularna w Polsce, najczęściej spożywana w postaci smażonych filetów. Ryba ta, podobnie jak tuńczyk, ze względu na duże rozmiary i długość życia kumuluje w sobie dioksyny i związki rtęci.

Halibut, inaczej nazywany kulbakiem, jest drapieżną rybą morską z rodziny flądrowatych. Żyje na dużych głębokościach i osiąga znaczne rozmiary. Mięso halibuta jest białe, delikatne i bardzo tłuste, czemu zawdzięcza swój znakomity smak. Najlepiej smakuje w postaci duszonej z białym winem, wędzone lub pieczone na ruszcie.

Pstrąg jest rybą słodkowodną z rodziny łososiowatych, która żyje w bardzo czystych wodach rzek i jezior. Ma lekko różowe, delikatne mięso i niewiele ości. Łatwo go przyrządzić, ponieważ łuski stanowią część skóry i usuwa się je dopiero po poddaniu obróbce cieplnej. Nadaje się zarówno do pieczenia, smażenia, gotowania, grillowania, jak i wędzenia. Warto pamiętać, że najlepiej kupować rybę żywą, ponieważ pstrąg po zabiciu bardzo szybko ulega procesom rozkładu i jego mięso staje się niesmaczne. Na rynku dostępne są pstrągi hodowlane oraz dzikie pstrągi tęczowe, które odznaczają się lepszą wartością odżywczą.

Ryby maślane są importowane do Polski. Pod tą nazwą kryją się gatunki takie, jak: Rudderfish (Centrolophus sp. i Tubia sp.), Escolar (Lepidocybium flavobrunneum), Oilfish - kostropak (Ruvettus pretiosus) oraz Błyszczyk (Peprilus triacanthus). Mięso tych ryb jest bardzo smaczne, zawiera dużo tłuszczu (18-21%) i jest cenione wśród turystów w nadmorskich miejscowościach. Jednak spożycie ryb z gatunku Escolar i Oilfish czasami kończy się zatruciem, ponieważ ich tłuszcz zawiera duże ilości estrów - pochodnych parafiny, których nasz organizm nie potrafi strawić. Bezpiecznym sposobem przyrządzenia ryby maślanej jest gotowanie, w trakcie którego usuwana jest znaczna ilość tłuszczu. Wywar należy wylać.

Mintaj jest bardzo popularną rybą na polskim rynku, stosunkowo tanią i dosyć smaczną. Zawiera jednak mniejsze ilości kwasów tłuszczowych omega-3 i białka niż inne gatunki. Sprowadza się go głównie z Chin i Stanów Zjednoczonych. Dostępny jest przede wszystkim w postaci filetów i paluszków rybnych. Samice mintaja często łapane są podczas okresu godowego ze względu na ich cenną ikrę, która w Polsce nie jest powszechnie spożywana. Zdarza się, że mięso tej ryby wykorzystywane jest jako surimi, czyli imitacja paluszków krabowych.

Dorsz należy do grupy ryb chudych, w których zawartość tłuszczu nie przekracza 5%. Jego mięso jest lekkostrawne i dostarcza niewielu kalorii. Zawiera mniejsze ilości kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, jednak jest doskonałym źródłem łatwostrawnego białka i witamin, takich jak: B1, B2, B12, A, PP. Dodatkowo dostarcza selenu i jodu - pierwiastków niezwykle ważnych dla naszego organizmu. Rybę przyrządza się na różne sposoby, można ją gotować, smażyć, grillować czy dusić. Dorsz wędzony nadaje się do past kanapkowych i sałatek.

Ryby stanowią bardzo dobre źródło łatwostrawnego białka i kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3, dlatego nie powinniśmy zapominać o nich w naszej diecie. Dostarczają także wielu cennych witamin i składników mineralnych. Należy spożywać je przynajmniej 2-3 razy w tygodniu i kupować zawsze ryby świeże, pochodzące z pewnych źródeł. Pamiętajmy, że warto urozmaicać swój jadłospis i sięgać po różne gatunki ryb. Każdy z nich ma bowiem inne walory smakowe i zdrowotne.
Monika Kostka

żródło http://www.niam.pl/pl/artykul/99-ryby_najczesciej_jadane_w_polsc
e