Poradnik wędkarski

 
 

Ryby najczęściej jadane w PolsceGotowanie było, jest i będzie moją pasją. Na stronie najciekawsze przepisy, wykonania i aranżacje. A może to moje powołanie do zjedzenia smacznej rybki mąci mi w zmysłach. Polecam i smacznego życzę!

 
  Zwierzęta wodne pochodzące z rybnych terenów łowieckich już od dawna niezwykle często trafiają na polskie i światowe stoły. Co więcej, z każdym kolejnym rokiem zyskują coraz liczniejszą rzeszę zwolenników. Dzieje się tak między innymi za sprawą wielu cennych witamin i wartości odżywczych zawartych w daniach rybnych.
 
Mięso ryb jest źródłem cennych aminokwasów, witamin z grupy A, D i E oraz niezbędnych w diecie człowieka nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega 3. Te cenne składniki nie tylko zapobiegają miażdżycy, ale również w znacznym stopniu normalizują ciśnienie tętnicze. Ponadto tłuszcz rybi jest uważany za najzdrowszy spośród wszystkich tłuszczy zwierzęcych. Według zaleceń ekspertów od żywienia, ryby powinny być spożywane przynajmniej dwa razy w tygodniu. Bardzo ważnym jest jednak, a by takie mięso było świeże.
 
Dania rybne można przyrządzać na wiele sposobów przy użyciu różnego rodzaju ryb. W restauracyjnych menu dominują zazwyczaj potrawy na bazie łososia norweskiego, dorsza, śledzia, sandacza, tuńczyka oraz tradycyjnej polskiej ryby, czyli karpia. Ryba może być podawana zarówno na słodko, ostro oraz słono. Godnymi polecenia są takie dania jak chociażby : zupa rybna, pieczony dorsz z pomidorami, rolada z sandacza, zapiekanka rybna, tajskie kuleczki, kotleciki z łososia czy stek z tuńczyka w pomidorach.
 
Ryby można zarówno piec, smażyć, opiekać na żywym ogniu, gotować (także na parze), jak i dusić w sosie. Do tego celu możemy użyć rozmaitych narzędzi kulinarnych oraz dodatków. Idealnie komponują się z bułką tartą i owocami morza. Ponadto są idealnym daniem dla osób w różnym przedziale wiekowym – od małego dziecka po seniora.

Wartość odżywcza wybranych gatunków ryb w 100 g:

Gatunek ryby

Wartość energetyczna (kcal)

Białko

(g)

Tłuszcz

(g)

Kwasy tłuszczowe omega-3 (g)

Dorsz

78

17,7

0,7

0,18

Karp

110

18

4,2

0,28

Łosoś

201

19,9

13,6

3,41

Makrela

181

18,7

11,9

2,00

Śledź

161

16,3

10,7

1,41

Tuńczyk

137

23,7

4,6

1,08

Sola

83

17,5

1,4

0,2

Szczupak

82

18,4

0,8

0,28

Okoń

82

18,4

0,8

0,05

Halibut

224

42,4

4,7

1,07

Węgorz

278

15

24,5

1,49

Flądra

83

16,5

1,8

0,36

Pstrąg strumieniowy

97

19,2

2,1

0,44

Pstrąg tęczowy

160

18,6

9,6

2,51

Mintaj

73

16,6

0,6

0,18

(opracowane na podstawie "Tabel składu i wartości odżywczej żywności" H. Kunachowicz)